Loopgroep Arnhemia houdt dit jaar voor de 22e keer de Warnsborncross in Arnhem. Het organiseren van een hardloopwedstrijd vergt veel voorbereiding. Maar ook op de dag zelf (zondag 12 maart 2017) is er volop werk te verzetten. Gelukkig kunnen we ieder jaar rekenen op de medewerking van een grote groep vrijwilligers van onze eigen loopgroep. Maar waar kom je onze vrijwilligers tegen?

Wedstrijdcommissie
Het begint eigenlijk allemaal bij wedstrijdcommissie. In de laatste maanden van het jaar halen zij het draaiboek uit de kast en gaan aan de slag. Het aanvragen van de benodigde vergunningen is een van de eerste stappen. Drinken, startnummers, inschrijflocatie, tijdklok, prijzen, publiciteit; er is van alles te regelen. Op de wedstrijddag zelf krijgen ze hulp van een kleine veertig vrijwilligers:

Opbouw
Het ophangen van de start- en finishbanner, het plaatsen van de tijdklok, opbouwen van de water- en bouillonposten, zeil klaarleggen voor de tassen van de deelnemers; en dat zijn alleen nog maar de werkzaamheden in het start- en finishgebied!

Parkeerhulpen
Aangezien we net buiten Arnhem zitten is het voor veel deelnemers te ver om met de fiets te komen. Gevolg, veel lopers die onze kant opkomen met de auto. Onze parkeerhulpen zorgen ervoor dat er optimaal gebruik gemaakt wordt van de aanwezige parkeerruimte.

Inschrijfbureau
De Warnsborncross kent geen voorinschrijving dus alle deelnemers moeten ter plekke hun startnummer ophalen en betalen. Dat betekent dat we een groot aantal vrijwilligers inzetten bij het inschrijfbureau. Zo kunnen we in korte tijd de vele lopers inschrijven, de betaling ontvangen en de startnummers uitgeven. De gegevens van de lopers worden direct ingevoerd zodat er nog voor de start een lijst van deelnemers is. Niet alleen handig voor onze omroeper, maar zo zijn we ook in staat om dezelfde dag nog de uitslagen online te plaatsen.

Omroeper en tijdregistratie
Natuurlijk is het mooi om je naam te horen wanneer je aan een volgende ronde begint of over de finish komt. Onze omroeper heeft de lijst van deelnemers vanuit het inschrijfbureau gekregen en kan zo de deelnemers snel opzoeken. Naast hem zitten vrijwilligers klaar voor de tijdregistratie. Elke ronde wordt de tijd en het startnummer genoteerd in een door ons zelf ontwikkeld systeem. We werken nog steeds zonder chip. Op deze manier houden we de kosten voor de deelnemers laag.

Boswachters
Langs de route staan er op kritieke punten boswachters. Dit zijn vrijwilligers die ervoor zorgen dat de deelnemers de goede route blijven lopen en niet per ongeluk een verkeerd bospad inslaan. Ook zorgen ze ervoor dat er zo weinig mogelijk overlast is voor de andere bezoekers van het landgoed. De organisatie mag namelijk bospaden niet afzetten voor de Warnsborncross. Voor de veiligheid van onze lopers en andere bezoekers van het bos zijn onze boswachters onmisbaar.

Drankposten
Goed drinken is belangrijk. Onze vrijwilligers zorgen ervoor dat er na iedere ronde water of sportdrank wordt aangereikt. Ben je gefinisht? Dan staat er bouillon voor je klaar en worden er appels uitgedeeld.

Fotograaf
Elk jaar staat er ook een vrijwilliger op het parkoers om de deelnemers vast te leggen. Deze foto’s worden later via de website van de loopgroep (kosteloos) ter beschikking gesteld.

Niet alleen de lopers genieten elk jaar weer, maar ook de vrijwilligers. De Warnsborncross is een kleinschalige loop die nog steeds erg gewaardeerd wordt door de lopers. Komt het door het parcours? De kleinschaligheid? De enthousiaste inzet van de vrijwilligers? Daar kom je maar op één manier achter. Ben je loper? Schrijf je dan in! Ben je lid van Arnhemia? Meld je dan aan als vrijwilliger.