×

Waarschuwing

JUser: :_load: Kan gebruiker met ID: 62 niet laden

Blaren, hoe ontstaan ze en hoe kan ik ze het best behandelen?

Door: Rob Simons, nieuwsbrief 25
Bron: blessure-aanwijzer.nl

Wat is een blaar?
Een blaar is een huidletsel. Het is een ophoping van vocht (plasma) tussen de opperhuid en de lederhuid waardoor we een blaas op de huid zien. Een branderige rode huid is het eerste voorteken.

Ontstaan van een blaar
Blaren ontstaan bij sportbeoefening meestal door langdurige of hevige wrijving van de huid. In de sport komen bij wandelaars of langeafstandslopers vaak blaren op de voeten voor.

Eerste hulp bij een blaar
Het doel van de eerste hulp bij een blaar is drievoudig:

  • beperken van het infectierisico
  • verminderen van pijn en ongemak
  • versnellen van het genezingsproces

Een blaar is een lichte blessure die je in pricipe volledig zelf kunt verzorgen. We maken onderscheid naar types blaren tussen:

  • Gesloten blaar
    • Gewoon zo laten en afplakken met een teedehuidpleister (second skin of compeed) wanneer de blaar niet hindert; dit om onnodig gevaar van infectie te voorkomen. Wanneer de blaar wel hindert bij het sporten als volgt handelen;
      - ontsmet de blaar met een niet-prikkelend, niet of slechts licht kleuren ontsmettingsmiddel en laat de huid gedurende een vijftiental seconden drogen (niet blazen).
      - prik met een ontsmette/steriele naald of blarenprikker op verschillende plaatsen in de basis van de blaar; houdt hierbij de naald evenwijdig met de huid.
      - duw met een steriel kompres het vocht uit de blaar
      - ontsmet opnieuw met een ontsmettingsmiddel
  • Open blaar
    • - ontsmet de wond en de omgeving van de blaar
      - knip de loshangende huiddeeltjes weg met een steriele schaar
      - ontsmet de wond nogmaals
      dek af met een tweedehuidspleister


Preventie
De gouden tip bestaat niet, iedereen krijgt wel eens blaren, ook de perfect getrainde sporter.

  • Goed passende schoenen en sokken zonder naden.
  • Voorkom glijden en glippen in de schoen en plooien in de sokken
  • Train geleidelijk naar een hoger niveau zodat ook de huid kan ontwikkelen
  • Vooraf met sporttape de kwetsbare delen tapen (creër geen nieuwe zwakke plekken door tapeplooien).
  • Was de voeten met koud water waardoor de huis steviger wordt. Individueel kan men baat hebben bij kampferspiritus, talkpoeder, vaseline en andere voet- en huidmiddelen.

Zoeken op Loopgroep Arnhemia

Trainingen